Norma ISO 9001 odpowiadająca za system zarządzania jakością jest najczęściej wybierana przez organizacje. Do tej pory wdrożyło są około milion przedsiębiorstw z ponad 160 państw. Co jest takiego wyjątkowego w tym systemie, że jest tak chętnie wybierany?
Dzięki ISO 9001 wzrasta poziom jakości działania przedsiębiorstwa w każdym obszarze. Konsekwencją jest większe zadowolenie finalnych klientów, a także samych pracowników firmy. System zarządzania jakością w dużej mierze porządkuje procesy i strukturę organizacji, co ułatwia zarządzanie nią. Warto też dodać, że zastosowanie tej normy podnosi efektywność działania firmy, co przekłada się na wzrost jej zysków. Kolejną ważną kwestią jest zwiększenie poziomu zaufania klientów oraz partnerów biznesowych oraz korzyści wizerunkowe. Jak widać zalet wprowadzenia tego systemu jest bardzo dużo.
Jak należy pielęgnować SZJ w organizacji?
Samo wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością to dopiero początek pracy nad jakością w organizacji. Jedną z zasad systemu jest ciągłe doskonalenie. Aby utrzymywać działanie systemu na odpowiednim poziomie należy przede wszystkim stale go monitorować i okresowo dokładnie kontrolować. Odbywa się to przez współdziałanie pełnomocnika ds. zarządzania jakością oraz audytora wewnętrznego ISO 9001. Audytor zgodnie z harmonogramem przeprowadza wewnętrzne weryfikacje prawidłowości działania systemu. Podczas takiej kontroli przegląda dokumentację systemową i rozmawia z pracownikami na temat przestrzegania zasad systemu zarządzania jakością. Aby dobrze wykonywać swoją pracę osoba na tym stanowisku powinna wziąć udział w szkoleniu ISO dla audytorów. Na takim kursie uczestnicy poznają wymogi normy oraz ich praktyczną interpretację, a także uczą się metodologii przeprowadzania audytu. Specjalne szkolenia ISO są też przewidziane dla pełnomocników ds systemu zarządzania jakością. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie jednostki certyfikującej: https://szkolenia.bureauveritas.pl/