Gdy potencjalny nabywca odwiedza sklep internetowy, może nie być przygotowany do zakupu, ale na pewno jest gotowy do nauki. Blog firmowy jest jednym z filarów strategii content marketingu, koncepcji używanej do tworzenia treści z myślą o edukacji i pomocy potencjalnym klientom. Może zawierać kilka rodzajów treści multimedialnych, takich jak artykuły, pliki audio, obrazy i filmy. Ważną rzeczą w blogu, w przeciwieństwie do innych cyfrowych narzędzi marketingowych, jest to, że nie jest to kolejny sposób na powierzchowną sprzedaż lub agresją reklamę, aby skłonić ludzi do dokonania zakupu. Chodzi o naukę i dzielenie się treściami informacyjnymi, która może oczywiście prowadzić do świadomego zakupu, ale to nie jest jego celem. Po co w takim razie prowadzić blog dla sklepu internetowego ?
Cele bloga
– wiarygodność sklepu: oferując bibliotekę artykułów, plików do pobrania, studiów przypadków, filmów i podcastów, buduje się zaufanie do marki. Jak i również relację z klientami za pomocą np. komentarzy.
– autorytet w branży – jeśli staniemy się źródłem odpowiedzi na pytania, udzielania porad, które mają nasi konsumenci, staniemy się opiniotwórcą w branży. Pozycja ta pomaga przy reklamowaniu produktów ze sklepu.
– reputacja marki jest wartością niematerialną i niemierzalną. Blog pozwala ją zbudować.
– blog daje możliwość zdobywania klientów i generowania ruchu z przekierowania go na sklep internetowy bez wydawania dużych środków na kampanie reklamowe.
– dobry blog sprawia, że kupujący są lojalni, wracają po kolejne informacje. Jeśli nie zapewnimy edukacji na temat swojej branży, zrobi to konkurencja.
– projektowanie sklepów internetowych wymaga, aby jedynym z elementów było prowadzenie bloga, z wartościowymi treściami. Gdyż przekierowanie ruchu na sklep, pozwala stronie zająć wyższą pozycję w wyszukiwarkach.
Pomysły na treść bloga
Znajdźmy słowa kluczowe i frazy, które są najczęściej wyszukiwane w danej branży lub niszy np. za pomocą narzędzia planowania słów kluczowych Google Adwords. Jeśli mamy wiele słów kluczowych, można opublikować serię wpisów na ten sam temat. Np. jeśli frazą będzie „zabawka dla 3 latka”, tematem artykułu mogą być: zabawki dla dziewczynki, chłopca, zabawki edukacyjne, zabawki ruchowe dla dziecka 3+. W analizie fraz istotnych dla naszego sklepu mogą pomóc nam specjalistyczne firmy które projektowanie sklepów internetowych np. https://innovationsoftware.pl/
Szukajmy inspiracji na innych blogach opisującą podobną tematykę. Kiedy podoba nam się treść, zadajmy sobie pytanie: dlaczego ? Czy forma jest odpowiednia i zawiera: opis ciekawych historii, stosowanie krótkich porad, filmy z instrukcjami, infografiki ?
Napiszmy o wydarzeniach związanych z naszą firmą (o targach, szkoleniach) i aktualnych trendach w branży.
Czerpmy inspirację z przeszkód, które napotykamy w pracy i z którymi mogą się spotkać klienci. Napiszmy o tym. Historie opisane z własnego doświadczenia są bardziej wiarygodne.
Zapytamy swoich klientów, jakie treści chcieliby otrzymać, np. publikując post z pytaniem w socjal mediach.
Jak prowadzić blog ?
Przede wszystkim systematycznie. Jednak postawmy na jakość ponad ilość. Treści wysokiej jakości są lepiej pozycjonowane w wyszukiwarkach. Jeden wartościowy artykuł raz na tydzień jest lepszy niż codzienne słabe wpisy. Użyjmy wewnętrznego linkowania, aby pomóc wyszukiwarkom i ludziom, w nawigacji po naszej witrynie. Zadbajmy także o linki przekierowujące ruch do sklepu.
Poświęćmy tyle samo czasu na promocję treści bloga, co podczas ich tworzenia. Artykuły powinniśmy udostępniać go w mediach społecznościowych, wspomnieć o nich w newsletterze sklepu, a nawet rozważyć płatną promocję, taką jak np. reklamy na Facebooku.
Założenie bloga po raz pierwszy jest niesamowitym, ale jednocześnie zastraszającym doświadczeniem. Myśląc o tym, że ludzie będą czytać – a nawet udostępniać – coś, co napisaliśmy, może być ekscytujące i jednocześnie stresujące. Założenie bloga to ciężka praca, a po drodze jest wiele pułapek. Zwłaszcza jeśli to nasz pierwszy raz. Dlatego, jeśli potrzebujemy pomocy z uruchomieniem bloga i tworzeniem treści do niego. Skorzystajmy z profesjonalnej pomocy. Przykładowo firma Innovation Software oferuje bezpłatnej konsultacji telefonicznej, w której możemy omówić pomysły, strategię bloga.