E-mail marketing jest kluczowym narzędziem marketingowym wykorzystywanym w branży e-commerce. Podstawowym narzędziem komunikacji jest tutaj poczta elektroniczna. Głównymi celami realizowanymi poprzez e-mail marketing są: zwiększenie sprzedaży, budowa pozytywnego wizerunku firmy oraz tworzenie dobrych relacji z klientami. W kontekście tym często pojawia się określenie takie jak e-mail marketing automation.
Zalety e-mail marketingu
Do skuteczności e-mail marketingu nie trzeba przekonywać żadnego właściciela sklepu internetowego. Dobrze prowadzona kampania przynosi szereg wymiernych korzyści w postaci rozbudowania bazy danych, pozyskiwania nowych klientów i wzrostu sprzedaży. Jako forma marketingu bezpośredniego e-mail marketing jest bardzo wygodny – z tego chociażby względu, że dzięki funkcjonalnym szablonom można zdecydowanie przyśpieszyć tworzenie i wysyłanie maili oraz newsletterów. Dodatkowym atutem e-mail marketingu jest również jego szybkość – internet jest w dzisiejszych czasach najbardziej nośnym środkiem masowej komunikacji pozwalającym na natychmiastowe dostarczanie do odbiorców aktualnych treści. Nie sposób przy tej okazji nie wspomnieć o aspekcie ekonomicznym – e-mail marketing jest znacznie tańszy aniżeli tradycyjna poczta, co też jest ważnym czynnikiem decydującym o jego powszechności.
Od czego zależy skuteczność e-mail marketingu?
Skuteczność kampanii prowadzonej za pośrednictwem e-mail marketingu jest podyktowana licznymi przesłankami. Aby dystrybucja określonych informacji przyniosła pożądane rezultaty, trzeba przede wszystkim wyznaczyć grupę docelową, do której komunikaty te są adresowane. Target definiowany jest w oparciu o takie założenia jak m. in.:
- miejsce zamieszkania,
- wiek,
- płeć,
- możliwości finansowe,
- preferencje zakupowe.
Im więcej informacji, tym większe szanse na stworzenie spersonalizowanego komunikatu sprawiającego, iż jego odbiorca jest bardziej skłonny do dokonania zakupów w danym sklepie.
Jak określić grupę docelową?
W celu wyłonienia grupy docelowej oraz precyzyjnego zdefiniowania jej oczekiwań i zainteresowań marketingowy specjalizujący się w e-mail marketingu sięgają po różnego rodzaju narzędzia ułatwiające realizację tychże zadań. Zalicza się do nich e-mail marketing automation – wśród jego podstawowych funkcji wymienia się:
- monitorowanie i analizowanie zachowania internautów odwiedzających stronę sklepu,
- monitorowanie reakcji na komunikaty wysyłane w formie e-maili – w ten sposób można określić takie parametry jak współczynniki otwarć, współczynnik odrzuceń i współczynnik klikalności,
- klasyfikację potencjalnych klientów wedle ustalonych wcześniej kryteriów,
- budowanie list e-mailingowych oraz baz danych klientów,
- tworzenie i wysyłanie e-maili oraz newsletterów,
- automatyczne tworzenie ofert do wyselekcjonowanych grup odbiorców,
- możliwość włączenia działu marketingu w procesy sprzedażowe i edukację potencjalnych klientów w programach lead nurturing, o których mowa jest poniżej.
Czemu służą programy lead nurturing?
Programy lead nurturing pomagają w budowaniu relacji z konsumentami. Warto przy tej sposobności przypomnieć o tym, iż jedynie niewielki odsetek osób – bo zaledwie ok. 4 proc. – zapisujących się na newsletter od razu zostaje klientami sklepu. Stawia to przed marketingowcami nie lada wyzwanie – nakłonienie do zakupów większej liczby subskrybentów. Zastosowanie znajdują tu odpowiednie strategie bazujące na zautomatyzowanej wysyłce autoresponderów. Autorespondery to seria e-maili wysyłanych do odbiorcy z zachowaniem ustalonych odstępów czasowych. Mają one zaprezentować sklep z jak najlepszej strony, zachęcając tym samym do stania się jego klientem. Zaleca się, aby komunikacja z klientem odbywała się na tych zasadach przez ok. miesiąc.
Dynamiczne treści w systemie e-mail marketing automation
System e-mail marketing automation ma generalnie sporo zalet. Jedną z nich jest tworzenie dynamicznych treści, co dotyczy takich obszarów jak:
- wiadomości,
- formularze kontaktowe,
- ramki produktowe na stronie sklepu.
Treść dynamiczna to taka, która została przygotowana specjalnie pod określony segment odbiorców. Jej stworzenie jest możliwe dzięki pozyskanym wcześniej informacjom na temat zachowań internautów. To daje gwarancję, iż np. w newsletterze odbiorca znajdzie coś, co go zainteresuje. Przy pomocy dynamicznych treści budowane są spersonalizowane komunikaty. Segmentacja kontaktów i wysyłek wiadomości e-mailowych to również aspekty przemawiające na korzyść e-mail marketing automation.
Wypada tu jeszcze wspomnieć o dwóch ważnych kwestiach, a mianowicie o:
- komunikacji posprzedażowej,
- przypomnieniach o porzuconym koszyku.
Porzucanie koszyka to problem praktycznie każdego sklepu internetowego. Kupujący robią to z różnych powodów. Nierzadko jest tak, że jedynie przymierzali się do zakupów bez zamiaru ich dokonania. Wiele osób zapisuje też produkty w koszyku, by wrócić do niego za jakiś czas i kontynuować zakupy. Przypomnienia zwiększają szanse na to, że klient ostatecznie nie porzuci koszyka. Także i komunikacja prowadzona z konsumentem już do dokonaniu przez niego zakupów odgrywa niezmiernie ważną rolę. Wiąże się ona nie tylko ze sprawami dotyczącymi opłat i wysyłki towaru.