Dostawcy usług hostingowych kuszą potencjalnych Klientów licznymi promocjami i rabatami, na które często dają się „złapać” zwłaszcza niewielkie firmy, szukające na każdym kroku oszczędności. Pierwsze rozczarowania przychodzą wraz z pierwszymi przerwami w działaniu strony czy też niedziałającą pocztą firmową. Jeśli dodamy do tego słabej jakości support oraz fakturę za przedłużenie usługi o kilkaset złotych wyższą niż cena jej zakupu, wniosek jest prosty: wybór hostingu ma znaczenie.
To co tanie, to drogie
Jest to tak naprawdę jedna z pierwszych decyzji przy zakładaniu biznesu. Jeśli Twoim celem jest wysoka jakość usług, pamiętaj że przypadkowy wybór hostingodawcy, może Ci to utrudnić. Do najczęstszych problemów, z którymi prawdopodobnie będziesz się borykać należą:
- przerwy w funkcjonowaniu strony – kiedy twój sklep czy strona są niedostępne, a trafia na nie użytkownik, tracisz potencjalnego Klienta, a co za tym idzie szansę sprzedaży
- zbyt wolne ładowanie strony – jeśli twoja strona będzie ładować się zbyt wolno, większość Klientów opuści ją już po kilku sekundach, nie dokonując konwersji
- niedziałająca poczta e-mail – połowa Klientów to właśnie maila wybiera jako środek komunikacji. Problemy z działaniem skrzynki, sprawią że wiadomości Klientów nie dotrą do Ciebie, bądź też nie otrzymają oni Twojej odpowiedzi
- słabej jakości pomoc techniczna – jeśli nie chcesz być 67 osobą oczekującą w kolejce, bądź też natrafić na niekompetentne osoby z działu obsługi klienta, sprawdź wcześniej czy pomoc techniczna szybko i fachowo potrafi odpowiedzieć na zadane przez Ciebie pytania
- brak kopii zapasowej – mimo że powinna być standardem, w niektórych firmach hostingowych, utrata danych wciąż jest możliwa.
Jak wybrać hosting?
Dla osób, które same zarządzają swoimi usługami, bardzo istotny jest intuicyjny, przyjazny i funkcjonalny panel. Umożliwia on nie tylko szybką konfigurację poczty firmowej, ale również stworzenie strony internetowej w kilka minut. Jednak oprócz panelu, warto przede wszystkim zwrócić uwagę na parametry serwera (powierzchnia, oprogramowanie, łącze internetowe, dodatkowe możliwości jak np. instalacja SSL). Istotną opcją dla niewielkich firm jest także możliwość zmiany parametrów poszczególnych zasobów bez zmian technicznych, w przypadku jeśli okaże się, że pakiet, na który się zdecydowaliśmy, jest już dla nas niewystarczający. Taką opcję daje chociażby hosting w Wer.pl.
Aby uniknąć zaskoczeń na dalszym etapie współpracy, warto zorientować się wcześniej, czy wybrany hostingodawca oferuje rozsądne ceny za przedłużenie usługi. Przejrzysty cennik pozwoli nam przekalkulować jej koszty nie tylko na etapie zakupu, ale również da nam obraz cen przejścia na wyższy pakiet, czy też wspomnianej już kontynuacji usługi po okresie roku.